Welke cilinder (80+ cc)

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
stefanwinter
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 20:14
Vervoersmiddel: KTM 525 EXC
Merc CLS500
Merc S500
Derbi 85cc
Locatie: Ijmuiden

Welke cilinder (80+ cc)

Ongelezen bericht door stefanwinter »

Tijdje terug dat ik hier online was. Heb niet stil gezeten, helaas wel me MHR80 repl vastgenaaid. Dus sta ik nu wel stil :eerie: .
Genoeg gespaard nu om een heel nieuw blok op te bouwen, dus welke cilinder zou ik nemen uit de onderstaande.

Het wordt voorzien van een 43mm slag zodat ik 85cc heb. Ben zo MHR replica beetje zat. En een TEAM lijkt mij te hard slijten

Volgende op het oog:
- Airsal 80cc - Hoogtoerig, dus theoretisch goed geschikt voor 43mm
- MHR80 (normale) - Middeltoerig dus wordt dan laagtoerig gok ik.
- BRK85 - Ontworpen voor 43mm slag, niet veel info. Behalve dat Daan hem vastgenaaid heeft.

Kosten:
- bij Airsal 175(cil)+160(kruk) totaal 335 euro
- bij MHR 245(cil)+160(kruk) totaal 405 euro
- Bij BRK 230(cil)+160(kruk) totaal 390 euro

Dit komt als het door gaat op een blok met het volgende. Hiervan heb ik alleen de lagers nog niet liggen.

- HPI met lichtspoel
- Malossi vl6 membraan
- stage6 24mm carb
- Twinair filter
- SKF C3 lagers
- En een suzuki rm85 uitlaat (hoop dat ik het passend krijg :) )

Welke cilinder zou ik doen?
Antwoord op basis van ervaringen en niet van ohh :o dat zal vast boeken, dat kan ik natuurlijk zelf ook inbeelden :emo: .
Fabioxz schreef: Overtoeren.. makkelijk gezegt: Je blok maakt steeds meer toeren maar je snelheid blijft het zelfde..
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Welke cilinder (80+ cc)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Voor woon/werk set-up? of voor fun en meetings?

De Malossi zal meer vermogen hebben dan de Airsal, en is kwaliteit gezien iets beter.
Beide cilinders kun je inderdaad met 43mm slag krukas.

BRK geen ervaring mee.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
basserd
Pro tuner
Berichten: 1245
Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:11
Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc
Locatie: raalte

Re: Welke cilinder (80+ cc)

Ongelezen bericht door basserd »

brk is super snel. mits je weet hoe je het moet opbouwen. je moet bij brk wel je zuigerslot speling controleren. die wil nog wel eens te krap zijn waardoor die dan kapot loopt. als je dit netjes bijwerkt heb je een super setup.
de rest is niet gemaakt voor 43 slag. en zal dus super hoogtoerig worden door je 'te' hoge uitlaatpoort timing.
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
stefanwinter
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 20:14
Vervoersmiddel: KTM 525 EXC
Merc CLS500
Merc S500
Derbi 85cc
Locatie: Ijmuiden

Re: Welke cilinder (80+ cc)

Ongelezen bericht door stefanwinter »

Thanks voor de informatieve antwoorden :thumbup:

Het zal fun set-up worden, hoef maar 2x/week naar school, wat binnekort met de auto gaat gebeuren.

Airsal valt dus af, keuze blijft dus tussen mallosi en brk wat ongeveer hetzelfde kost.

@Basserd, moet je dat dan op maat honen en dan meten met voelermaatjes? Zelf te doen?
En ik dacht dat door de langere slag hij laagtoeriger wordt. Dit is wel het geval bij het stroken van een viertakt omdat de zuigersnelheid ook toeneemt. Kan natuurlijk anders zijn vanwege de poort timingen van een tweetakt wat je al noemde.

Ik wil iets wat lekker hard optrekt. Met me replica haalde ik al 110 wat ik eigenlijk wel hard zat vind.
Wat geeft me het meeste "bang for bucks"? Die malossi zal meer koppel hebben gok ik?
Fabioxz schreef: Overtoeren.. makkelijk gezegt: Je blok maakt steeds meer toeren maar je snelheid blijft het zelfde..
Plaats reactie