Tunen top performance 80cc

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Hallo,

Ik heb laatst een 80cc top performance besteld tweedehands, maar dat alleen maar omdat ik hem voor een zeer scherp prijsje niet kon laten liggen. Ik ben nu bezig met het opbouwen van een airsal 80 blokje met race ontsteking en heel de t#ringzooi. Maar het leek me leuk om me eens te verdiepen in het tunen aangezien ik altijd erg makkelijk ben geweest met opvoeren door gewoon meer cc's te nemen, andere uitlaat, grotere carb enzovoorts.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een top performance hoogtoerig te maken ? En zo ja, heeft iemand tips ? Lijkt me namelijk lastig omdat je de spoelpoorten dan zo ver moet veilen voor de juiste timing dat je een te groot oppervlak krijgt.

Iemand dit al geprobeerd ? (deze 80cc top is mooi om op te oefenen dus als t niet helemaal lukt geeft dat niet)

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

ALuminium of gietijzer?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

je zou kunnen beginnen met de spoelpoorten mooi in lijn te leggen in de wand en alle poorten in de cilinder mooi glad maken...
wil je echt verder gaan, adviseer ik je om eerst een poortmap te maken en de poortentimingen op te meten...en de squish is ook niet geheel onbelangrijk...
ik denk dat dit een heleboel zal helpen: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

gietijzere cilinder.

Bedankt voor het linkje, ik ga van het weekend aan de slag met mijn poortmap en berekenen etc. Maar is elke cilinder optimaal te tunen ? Kan ik 16k met mijn getunede top performance halen ? Dat vraag ik me vooral af. Uiteraard met grotere carb, raceontsteking etc etc. Maar als je puur naar de cilinder kijkt, is de Top performance dan zo te tunen dat hij de 16k haalt ?
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

Geen probleem...

Elke cilinder is te optimaliseren/tunen, maar een beetje verstand van zaken is ook belangrijk...
Die Top kan je 16k laten draaien na het tunen...geen probleem...maar of de cilinder het fijn vind is een tweede...
Een gietijzeren cilinder is vaak gemaakt om meer koppel te creeren dan topvermogen, mede door het materiaal...
Wil je voor topvermogen gaan, kan ik je adviseren een alu cilinder te nemen.
Zelf heb ik ooit een airsal 18k+ laten draaien, belast...
Natuurlijk is de Top een mooie cilinder om op te oefenen, houd er alleen wel rekening mee dat een gedeelte van je vermogen daarvan af komt.
Je uitlaat, inlaat en tuning van je motorblok spelen een net zo grote rol om het toerental te behalen wat jij wilt.

Bijvoorbeeld:
Als je meer koppel wilt(vermogen onderin), is het belangrijk om zoveel mogelijk ruimte proberen te creeren achter de spoelers...
Wil je meer topvermogen(vermogen bovenin), dan wil je dat je mengsel zo snel mogelijk door het blok de cilinder in gaat en er weer uit, dus is hier het flowen een belangrijk iets...waarbij je probeert niet teveel materiaal achter de spoelers te verwijderen...
In de meeste gevallen word er zelfs opvulmateriaal gebruikt, bijvoorbeel Defcon(vloeibaar/kneedbaar alu) om zo een perfect mogelijke spoeling te creeren...

Hier 2 pics uit de oude doos van een klus van mij:
Afbeelding
Afbeelding
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Ik ben me er sinds deze week pas echt in gaan verdiepen en merk dat er nog veel te leren valt XD, maar dat komt goed. Ik wilde deze winter mijn blok reviseren, maar omdat ik voor een klein prijsje nieuwe carters kan krijgen inclusief versnellingsbak wilde ik mijn revisie iets uitstellen en maar een nieuw blokje opbouwen. Carters moet ik me dus ook nog in gaan verdiepen ;). Ik zal van het weekend een fototje sturen van mijn poortmap als ik hem af heb.
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

Helaas is dit niet iets wat je binnen korte tijd hebt geleerd, zelf ben ik bezig vanaf mijn 15e/16e en zie/lees af en toe nog steeds dingen waarvan ik kan leren...
Ben met de Citta's/Puch Maxi's/Peugeot 103/Honda Camino's begonnen en later met schakels...
Uitlaatpoort 1mm hoger leggen en wat breder maken waren de voornaamste dingen, toen ik mijn Malaguti Phantom en later mijn GPR had, heb ik het "echte werk" geleerd...
Veel van diverse forums geleerd, nationaal en internationaal...ik heb ook een keer een gp cilinder in mij handen gehad...daarbij liep het water mij in de mond...hahaha...
Cilindervoet/hemd kan ook nog bewerkt worden, omdat in de meeste gevallen deze de inlaatpoort als het ware blokkeerd.

Om de timingen uit te rekenen heb ik een programma op de computer die dat voor mij doet, dus al je voor mij de poortmapgegevens hebt, kan ik de timingen en blowdown wel voor je uitrekenen. ;)
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Ik verwacht het ook niet meteen te kunnen, maar je moet ergens beginnen ;) En gelukkig heb ik een makkelijke cilinder om op te oefenen en leer ik vrij snel (al zeg ik het zelf :P)
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

waar blijft die poortmap? :P
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Haha mn weekend verliep iets anders dan gepland. Ik ga wat tijd zoeken :)
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

No problem, hier eigenlijk hetzelfde...werd vrijdagavond ineens uitgenodigd om zaterdagavond op de verjaardag van een knappe dame te komen...hahaha...
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
basserd
Pro tuner
Berichten: 1245
Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:11
Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc
Locatie: raalte

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door basserd »

je kunt je uitlaat opmeten en de uitlaatpoort timing er in maken waar de uitlaat voor bedoelt is. ik denk dat je eens moet gaan verdiepen in een uitlaat hoe dat werkt en in elkaar steekt. de uitlaatpoort timing kun je immers met een simpele dremel aanpassen
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

De poortmap is gemaakt, ga er maandag verder mee :)
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

ben benieuwd! :thumbup:
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Hier de poortmap, vind me zelf wel aardig gelukt :).
Er zaten wel enkele verschillen in de poorten merkte ik (soms een millitmeter/halve millimeter). Ik heb maar gewoon opgeschreven wat ik zag, kan altijd afgerond worden natuurlijk.


Afbeelding
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

Dat de poorten ongelijk liggen, had ik al een beetje aangegeven... ;)
Jammer trouwens dat je niet in mm's in plaats van met cm's werkt, dat is een stuk nauwkeuriger dan dit eerlijk gezegd...en ik mis je boosterpoort/bovenste inlaatpoort...
Mooiste is om straks alle inlaatpoorten gelijk te krijgen zonder de spoelrichting te beïnvloeden...

Met de gegevens die je hier op je poortmap hebt staan kom ik hier op uit:
Uitlaatpoort staat op 181,43 graden, inlaatpoorten staan op 132,06 graden...
Uitgaande van een ruim genomen deckheight(1mm), kom ik op een blowdown van 24,69 uit.
Klinkt logisch, want dit is een koppelgebaseerde cilinder...

Tip:
Inlaatpoorten gelijk leggen, uitlaatpoort 1,5mm hoger leggen, links en rechts bovenin de uitlaatpoort 1mm aan weerszijde verbreden...
Als je dit doet met de uitlaatpoort, kom ik op net geen 190graden met een blowdown van net geen 29...
Dit is behoorlijk hoogtoerig voor een gietijzeren cilinder...

http://prntscr.com/5xcw5x
(het mooiste is de uitlaapoort in een kleine "boog" te laten lopen zoals aangegeven, dit om te voorkomen dat de zuigerveer erin kan blijven hangen)
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Ik kan het wel in mm's nauwkeurig meten, maar dat is onzin omdat mijn tekening nooit op de tiende mm nauwkeurig is.
Ik wil hem graag hoogtoerig maken, maar ik blijf met std ontsteking rijden en wat ik heb gehoord komt die niet snel over de 13k. Is het dan verstandig om de cilinder een max van 13k te geven als het ware ? Dan houd ik meer koppel over, of denk ik nu verkeerd ?

In ieder geval echt tof dat je me zo helpt man ! altijd fijn als er iemand met ervaring even "over je rug meekijkt"

Mvg,
Maarten
Maarten-Jan
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 21:29
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race , Tomos A35,
Locatie: Wamel

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door Maarten-Jan »

Maakt het trouwens uit dat ik de achterste poort vergeten ben ?. Wel erg dom van me trouwens haha. Kloppen de berekeningen van jou dan nog wel ?

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MiKeY »

Daar doelde ik op met boosterpoort...maar geen probleem... ;)
Mijn ervaringen zijn dat als je de uitlaatpoort hoger legt, je meer topvermogen krijgt...dus meer power in hoge toeren...
Maak je de uitlaatpoort breder, dan krijg je meer koppel...dus meer power in het lagere toerengebied...
Denk er wel om dat overal een "limiet" voor is, en een berekening maken een must is om het meest uit je cilinder te halen...
Ik denk trouwens dat 13k wel de max is dat de cilinder zelf en ontsteking kunnen hebben, met mijn GPR trok ik makkelijk door tot 13.5/14.5k met ori ontsteking...dat ging alleen wel ten koste van de cdi's, spanningsregelaar en later de ontsteking zelf...hahaha...

En dat ik help...tsja...kleine moeite lijkt mij...toch?
2takt is een uitstervend ras en daardoor ook het fijnere werk zoals tunen en zelf sleutelen en dingen ondervinden...het gros wat bij mij in de zaak komt zijn voornamelijk scooterrijders, dat is bijna allemaal 4takt waardoor zelf sleutelen ook met uitsterven bedreigd word... :D
Ook verdwijnt er een heleboel info door fora's die worden opgedoekt of over worden genomen...erg jammer...hier heb ik heel veel van kunnen leren, voornamlijk van andere tuners waarvan er ook al een heleboel niet meer zijn...
En ik probeer je alleen de "basis" te leren...als je dat weet, kan je al een hoop... ;)

@Mods/Admins:
Misschien is het leuk/verstandig om van dit topic een centraal "tuning" topic te maken zodat in de toekomst meer mensen hier wat aan hebben...?
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Tunen top performance 80cc

Ongelezen bericht door MikeR »

Daar was het pro topic wat meer voor bedoeld geloof ik, maar bijna iedereen die zijn/haar cilinder tuned vraagt dit niet op derbi-forum qua hoe en wat. Het enigste wat je terug vind zijn de resultaten in de project logs :roll:

Edit: Daarom is pro topic dus behoorlijk uitgestorven.
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
Plaats reactie