Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
- Daan
- Beheerder
- Berichten: 4446
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2566
- Contacteer:
Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Het ontgrenzen van het nieuwe Derbi blok is niet zo’n ingewikkelde klus. Maar voor de handigheid heb ik toch deze tutorial gemaakt.
Carburateur begrenzing
Allereerst moet je de carburateur van je spruitstuk af halen. Draai de slangenklem los, haal de luchtslang van de carburateur af en haal de carburateur van het spruitstuk af. Als je nu naar de luchtinlaat van de carburateur kijkt zie je een bronzen plaatje met gaten zitten. Dit is de carburateur begrenzer. Deze kun je er zo uit halen.
Uitlaat begrenzing (prop en piemel)
Haal de uitlaat van je Derbi. Je zult nu waarschijnlijk al de prop zien zitten. De prop is als het waren een ring die de uitlaat poort verkleint waardoor de cilinder niet al zijn uitlaatgassen kwijt kan en daarom minder toeren draait. Deze kun je er uittikken door middel van een schroevendraaier en een hamer.
Dan moet de zo genaamde “piemel” er nog af. Dit is een buis aan je uitlaat die gewoon doodloopt waardoor er prestatie verlies is. Je kunt deze er afknijpen of afslijpen. Deze moet dan dichtgelast worden.
Luchtfilter begrenzing
Ook de luchtfilter is begrenst. Dit is een buisje aan de bovenkant van je luchtfilter box. Deze kun je er zou uit halen. Heeft helaas geen invloed op je prestaties maar meer op het geluid. Ook is er een grotere sproeier nodig.
Tandwiel verhouding
De tandwielverhouding is ook aangepast. Deze is standaard 11/53. Bij 13/53 zul je ongeveer 75 km/u rijden en bij 14/53 zul je ongeveer 80km/u rijden met een volledig onbegrensd blok.
Als dit allemaal is gebeurd is je Derbi volledig ontgrenst en kun je hem gaan afstellen. De sproeiermaat zal richting de 88 gaan. Dit kan verschillen per Derbi.
(foto's volgen)
Carburateur begrenzing
Allereerst moet je de carburateur van je spruitstuk af halen. Draai de slangenklem los, haal de luchtslang van de carburateur af en haal de carburateur van het spruitstuk af. Als je nu naar de luchtinlaat van de carburateur kijkt zie je een bronzen plaatje met gaten zitten. Dit is de carburateur begrenzer. Deze kun je er zo uit halen.
Uitlaat begrenzing (prop en piemel)
Haal de uitlaat van je Derbi. Je zult nu waarschijnlijk al de prop zien zitten. De prop is als het waren een ring die de uitlaat poort verkleint waardoor de cilinder niet al zijn uitlaatgassen kwijt kan en daarom minder toeren draait. Deze kun je er uittikken door middel van een schroevendraaier en een hamer.
Dan moet de zo genaamde “piemel” er nog af. Dit is een buis aan je uitlaat die gewoon doodloopt waardoor er prestatie verlies is. Je kunt deze er afknijpen of afslijpen. Deze moet dan dichtgelast worden.
Luchtfilter begrenzing
Ook de luchtfilter is begrenst. Dit is een buisje aan de bovenkant van je luchtfilter box. Deze kun je er zou uit halen. Heeft helaas geen invloed op je prestaties maar meer op het geluid. Ook is er een grotere sproeier nodig.
Tandwiel verhouding
De tandwielverhouding is ook aangepast. Deze is standaard 11/53. Bij 13/53 zul je ongeveer 75 km/u rijden en bij 14/53 zul je ongeveer 80km/u rijden met een volledig onbegrensd blok.
Als dit allemaal is gebeurd is je Derbi volledig ontgrenst en kun je hem gaan afstellen. De sproeiermaat zal richting de 88 gaan. Dit kan verschillen per Derbi.
(foto's volgen)
- blackracingderbi
- Tuner
- Berichten: 373
- Lid geworden op: di 19 okt 2010, 20:13
- Vervoersmiddel: derbi senda
- Locatie: Zierikzee (zeeland)
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Bij 2010 Derbi Senda heb je toch een andere uitlaat, want daar zit een soort doodlopend pijpje aan de bocht dat is toch de begrenzing?
- Daan
- Beheerder
- Berichten: 4446
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2566
- Contacteer:
- KREGO
- Pro tuner
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: za 16 okt 2010, 17:12
- Vervoersmiddel: derbi parmakit 110cc'tje
aerox stage 6 racing 12p - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=155
- Locatie: belgië
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Bedoelen jullie de apendix?
met vriendelijke groeten
met vriendelijke groeten
Parmakit 110cc @ derbi
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- blackracingderbi
- Tuner
- Berichten: 373
- Lid geworden op: di 19 okt 2010, 20:13
- Vervoersmiddel: derbi senda
- Locatie: Zierikzee (zeeland)
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Die moet je er toch afslijpen en dan dicht lassen, als je hem wilt ontgrenzen?
-
- Derbi fan
- Berichten: 97
- Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 12:52
- Vervoersmiddel: -Suzuki tsx
-Derbi senda monster energy
-Yamaha Tzr
-Derbi x-race
Nu: Derbi project
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Ja klopt, maar als je het goed wilt doen.blackracingderbi schreef:Die moet je er toch afslijpen en dan dicht lassen, als je hem wilt ontgrenzen?
Dan moet je afslijpen dichtlassen, en daarna weer pijpje erop lassen.

Try to beat me
-
- Tuner
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 16 okt 2010, 16:48
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Dichtknijpen is veel handiger. Mijn kameraad had het ook op de manier wat T-Legend zij: (afslijpen, dichtlassen en dan pijpje erweer oplassen). Maar toen die een keer sprong viel dat pijpje eraf.
-
- Tuner
- Berichten: 402
- Lid geworden op: zo 24 okt 2010, 20:05
- Vervoersmiddel: Drd Evo LTD en een Aprila SX 50
- Locatie: Herkingen
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
De bromboer doet het hier zelf ook gewoon dichtknijpen. Veel minder gekloot dan slijpen en lassen en werkt even goed.
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Freek schreef:De bromboer doet het hier zelf ook gewoon dichtknijpen. Veel minder gekloot dan slijpen en lassen en werkt even goed.
Kan ook gewoon wat ik vroeger altijd deed: het pijpje eraf slijpen, een plaatje in het gat maken en het pijpje weer netjes terug lassen en de lassen deels vlak slijpen. Zo leek die gewoon origineel maar was het pijpje toch afgesloten!
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Waarom moet ie orgineel lijken dan? Dat pijpje kan je er toch gewoon aflaten en dichtlassen? Of mis ik nu wat? Ik kreeg bij mijn brommer 2 uitlaten, 1 ontgrensde 1 begrensd.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 14 nov 2010, 17:22
- Vervoersmiddel: derbi senda sm x race '10
- Locatie: België, Oetingen
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
ey,, deze week word mijn nieuwe senda x race geleverd,, heeft het enig nut dat ik beter even wacht met het ontgrenzen of niet?
met vriendelijke groeten
Kane
met vriendelijke groeten
Kane
-
- Pro tuner
- Berichten: 632
- Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:10
- Vervoersmiddel: LTD 08 + vievacitie
- Locatie: Weelde, Bels
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
Zeker heeft dit nut om te wachten. Eerst netjes je cilinder 500-1000km inrijden en dan pas ontgrenzen.
Maar je weet toch dat je maar 45 km/u mag rijden?
Maar je weet toch dat je maar 45 km/u mag rijden?
chrizztian93 schreef:Je kan ook je originele sproeier zelf opboren of laten tunen.
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 14 nov 2010, 17:22
- Vervoersmiddel: derbi senda sm x race '10
- Locatie: België, Oetingen
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
ja da weet ik,, maar het is mijne 2de cross,, ma heb er ni veel verstand van van de motor,, vorige cross reed 130 maar heb alles laten steken. Hoe weet je of je de juiste sproeier geplaatst hebt?
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 14 nov 2010, 17:22
- Vervoersmiddel: derbi senda sm x race '10
- Locatie: België, Oetingen
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
hoe kan je weten dat je de goeie sproeier gestoken hebt??
m.v.g. Kane
m.v.g. Kane
- Xtreme sm
- Pro tuner
- Berichten: 644
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
- Locatie: Lexmond
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
rijden en goed luisteren..... 

- Xtreme sm
- Pro tuner
- Berichten: 644
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
- Locatie: Lexmond
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
kijk mar een beetje rond op het forum, er staat genoeg over sproeiers en sproeierkeuze 

- Gerben
- Tuner
- Berichten: 341
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 20:28
- Vervoersmiddel: drd 2006 race beest black edition JST tuned
MH furia 2006
gehad:
senda x-treme 2004
drd 2007 LTD
drd dition 2004
malaguti firefox
senda x-treme 2001 - Locatie: stolwijk (zuid-holland)
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
en als jouw vorige 130 liep,ga je mij niet vertellen dat je geen verstand er van hebt 

says never that you drive to fast, because there,s no limit for speed
- Xtreme sm
- Pro tuner
- Berichten: 644
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
- Locatie: Lexmond
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
miss heeftie alles bij de dealer laten doen, mar een béétje verstand van zo'n blokje is bij deze snelheid wel handig...Gerben schreef:en als jouw vorige 130 liep,ga je mij niet vertellen dat je geen verstand er van hebt


-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 14 nov 2010, 17:22
- Vervoersmiddel: derbi senda sm x race '10
- Locatie: België, Oetingen
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
et enige wa ik zelf deed aan mijne vorige cross was mijn ketting aanspannen,, voor de rest ebk daar alles laten aan doen waar ik em gekocht eb
- Xtreme sm
- Pro tuner
- Berichten: 644
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
- Locatie: Lexmond
Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen
is mogelijk mar zo zou ik nie rond willen rijden....
mar dat is mijn mening....

mar dat is mijn mening....