Goedendag
Wie kan mij helpen,
Ik heb een Derbi Senda drd limited uit 2008.
In de draadboom is een en ander aangepast, ik heb hem inmiddels bijna hersteld op een draad na. Vanuit de cockpit gaat er een geel violet draad de kabelboom in, waar is deze voor bedoeld?
Draadkleur in kabelboom
- Danieborg22
- Tuner
- Berichten: 429
- Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80 - Gallery: viewtopic.php?f=34&t=25172
- Locatie: Giethoorn
Re: Draadkleur in kabelboom
Weet zo snel niet of ie hier op staat, als t goed is wel.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Drop a gear and dissapear.
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Berichten: 6873
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Re: Draadkleur in kabelboom
Geel/paars = toerenteller draadje (deze meet de pulsen)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 19:50
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd black edition 2005
Re: Draadkleur in kabelboom
Waar gaat die geel/paarse draad heen? Waar zit hij op aangesloten?
Re: Draadkleur in kabelboom
Sommige oudere Derbi modellen gebruiken een inductie-puls meting voor de aansturing van de rpm teller. Deze geel-paarse draad komt van de toerenteller en het andere uiteinde zit om de bougiekabel, net na de cdi, gewikkeld.
Hierdoor ontstaat er een spoel waarin het magnetisch veld van de pulsen die vanaf de cdi door de bougiekabel heen naar de bougie gaan, een kleine (inductie) spanning genereren.
Zo wordt het aantal ontstekingen van de bougie, en dus het toerental, “geteld” en via de geel-paarse draad doorgeven aan de rpm teller. Hier wordt het aantal (inductie) pulsjes omgezet in een rpm aanduiding op je dashboard.
Bij de meeste modellen wordt echter de pulsen van de AC spanning van de spanningsspoel van de ontsteking gebruikt. De geel-rode draad die van je ontsteking naar de gelijkrichter loopt splitst zich dan waarmee oa de rpm teller wordt aangestuurd.
Hierdoor ontstaat er een spoel waarin het magnetisch veld van de pulsen die vanaf de cdi door de bougiekabel heen naar de bougie gaan, een kleine (inductie) spanning genereren.
Zo wordt het aantal ontstekingen van de bougie, en dus het toerental, “geteld” en via de geel-paarse draad doorgeven aan de rpm teller. Hier wordt het aantal (inductie) pulsjes omgezet in een rpm aanduiding op je dashboard.
Bij de meeste modellen wordt echter de pulsen van de AC spanning van de spanningsspoel van de ontsteking gebruikt. De geel-rode draad die van je ontsteking naar de gelijkrichter loopt splitst zich dan waarmee oa de rpm teller wordt aangestuurd.