Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
DERBI_RSD
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 15:09

Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door DERBI_RSD »

Hallo mede Derbi-rijders

Ik heb een gebruikte draadboom gekocht van een Xtreme uit volgens mij 2006. De draadboom is in een goede staat, alle draden heb ik ‘doorgemeten’ met de multimeter, dit is in orde!
Bij de draadboom zat een bijpassende spanningsregelaar, een 6-polige. Origineel zit er een 5-polige op. Verder weet ik dat het contactslot van een Xtreme uit 2006. Verder zit er volgens mij een ander contactslot op de Xtreme van dit bouwjaar.

Oke, nu het probleem: Ik heb alles aangesloten volgens het schema, dit blijkt allemaal te werken, ik krijg alleen geen 12V bij mijn ‘verbruikers’. Dit begrijp ik niet zo goed, er zit overigens ook een nieuwe accu in 12V 5Ah uit mijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld m’n knipperlicht links aanzet zie ik m’n spanningswaardes wel veranderen, maar ik krijg niet meer dan 1,5V. Als ik mijn contactslot doormeet klopt dit ook niet helemaal. Volgens mij komt er een spanning binnen en gaat er weer uit met een andere draad, misschien zit hier de fout. Het zou ook kunnen dat mijn spanningsregelaar kapot is, of ik heb het verkeerde contactslot.

Greetz,
DERBI_RSD

(6-3-2015) UPDATE:

Nogmaals even het contactslot losgehaald om te gaan doormeten, ik vertrouwde het niet.
Volgens het spanningsschema moet er vanaf de accu, de rode draad naar rood van het contact.
Als je contact dan op 'licht' staat, aan dus, dan krijg ik op geen een andere draad van m'n contactslot 12V, de blauwe uiteraard op de min van de accu, de massa. De draadboom heb ik apart getest met op alle verbruikers 12V te zetten, dit blijkt allemaal te werken hoe het zou moeten werken. Ik ben er dus vrijwel zeker van dat het contactslot kaduuk is.

Nog een paar vragen:
-Als ik mijn contact aanzet, op hoeveel draden moet er dan 12V komen van m'n contactslot?
-Als ik een nieuw contactslot koop, moet ik die dan nemen van het oude type, die ik nu dus heb,
Of van het nieuwe type?

Bedankt!
Laatst gewijzigd door DERBI_RSD op zo 29 jan 2017, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door D25 »

ff gewoon een hele simpele vraag als jou brommer aanstaat wat meet je dan over de accu? daarmee bedoel ik hoeveel volt
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
DERBI_RSD
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 15:09

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door DERBI_RSD »

Bedankt voor je reactie. Ik heb bij de brommer nu de uitlaat, carburateur luchtfilter etc. eraf liggen voor jaarlijks onderhoud omdat ik toch bezig was met de bekabeling, dus op die vraag kan ik je helaas geen antwoord geven. Ik heb in de oude situatie met mijn vorige kabelboom en originele spanningsregelaar op de + kabel +- 15V gemeten bij volgas.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door D25 »

ja dat is wel normaal maar ik bedoel als jou spanningsregelaar niet goed aangesloten is laad jou accu ook niet op. en nog een kleine vraag als je jou sleutel omdraait gaan jou dashboard lampjes wel normaal branden?
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
DERBI_RSD
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 15:09

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door DERBI_RSD »

Ik heb geen dashboard of snelheidsmeter en de spanningsregelaar is volgens het draadschema aangesloten.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door D25 »

ja maar je zegt dat je niet een originele spanningsregelaar hebt dus ik dacht misschien dat die anders zijn kwa aansluitingen
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
DERBI_RSD
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 15:09

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door DERBI_RSD »

Klopt, daar heb je gelijk in. Op mijn type brommer zit origineel een 5 polige spanningsregelaar. Echter zit er nu een 6 polige op, de oorzaak zou daar kunnen liggen, ik kan de originele terug erop zetten met wat aanpassingen. Ik kan op internet niet vinden wat het verschil is tussen deze twee spanningsregelaars, buiten dat ze 5 en 6 polig zijn.. :eh:
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Problemen met elektrischiteit (geen spanning!)

Ongelezen bericht door D25 »

pakt de orginele regulator niet zijn massa bij de bouten waarmee hij aan het frame zit en die wat jij hebt pakt hem mischien wel via een pool?
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
Plaats reactie