Alstublieft helllup spoel derbi

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Joost2
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 19:05
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Alstublieft helllup spoel derbi

Ongelezen bericht door Joost2 »

Hallo allemaal,

Deze keer kom ik met een beetje een rare vraag ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Voor een schoolproject moet ik met windenergie een accu van 12V gaan opladen. Nu kun je uiteraard een generator kopen van 30v met lage RPM (rotaties per minuut) en die op de as van je windturbine aansluiten en daarachter een spanningsregelaar. Echter speelt in mijn hoofd een ander idee namelijk vliegwiel van de brommer aan de as van de windturbine aansluiten en dan gewoon de spoel erachter plaatsen. Nu heb ik uitgerekend dat ik met mijn windturbine ongeveer 400/450 RPM kan halen. Denken jullie dat ik hiermee doormiddel van de spoel van de brommer stroom kan opwekken die toereikend is om een accu op te laden? Hoeveel zou een vliegwiel bij 400 omwentelingen per minuut aan stroom kunnen opleveren?

Zoals altijd ben ik ook nu weer met mijn schoolproject wat laat begonnen dus als er iemand is die enig idee heeft hoor ik het graag zo snel mogelijk!!

Alvast bedankt!
Mvg,
Joost
Gprfreak
Beginnende tuner
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 17:26
Vervoersmiddel: GPR 50
Locatie: Willemstad NB

Re: Alstublieft helllup spoel derbi

Ongelezen bericht door Gprfreak »

Je wilt dus eigenlijk je eigen generator door middel van inductie spanning maken? Om te weten of hij genoeg stoom oplevert kan je dat even uitrekenen. De formule hiervoor is.

U inductie = - N * (delta flux / delta t).
Hierin is de u in volt, de n het aantal wikkeling van de spoel, de flux in weber en de t in seconde. Ik weet niet of je weet wat de flux verandering van het vliegwiel van de brommer is. Anders zou je die even moeten berekenen.
Phi (flux) = B * A
Hierin is Phi de flux, B is het aantal tesla van het vliegwiel en A het oppervlak in m2. Ik denk dat je de oppervlakte van een cirkel, het vliegwiel wel berekent krijgt. Als je vragen hebt, vraag maar. Ik verwacht toch wel dat een spanning van 12 volt te halen moet zijn. Succes!

Mvg
Gpr 50 Giannelli street
RYZLuc
Tuner
Berichten: 334
Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro

Re: Alstublieft helllup spoel derbi

Ongelezen bericht door RYZLuc »

:eh:
Afbeelding
Joost2
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 19:05
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Alstublieft helllup spoel derbi

Ongelezen bericht door Joost2 »

Owk bedankt voor je reactie kga binnenkort eens wat berekeningwn met je formules maken. Ik ben benieuwd!
Gr,
Joost
Plaats reactie