Spanning voorlamp omschakelen naar dc spanning

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
snipermaster45
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 20:24
Vervoersmiddel: SM-50 XRACE 2009

Spanning voorlamp omschakelen naar dc spanning

Ongelezen bericht door snipermaster45 »

Dag mensen,

Ik heb voor mijn derbi senda sm50 xrace uit 2009 een CREE led voorlamp gekocht, dit omdat ik vaak in zeer donkere gebieden moet rijden en de gewone lamp simpelweg niet meer voldoet in lichtopbrengst.

Zover ik in het elektrische schema kan zien wordt de spanning van de dynamo direct gebruikt voor het voorlicht, dit is vanzelfsprekend een ac spanning.

probleem is dat deze leds, een dc spanning nodig hebben om te functioneren (dit model laat fluctuaties toe van 9v tot 32 v en heeft een klein en grootlichtstand met de normale ba20d fitting)

Nu zou ik willen vragen of er al forumleden zijn die de gewone ba20d fitting hebben voorzien van een dc spanning met gebruik van de originele bedrading (geen extra schakelaars dus, en dat deze net zoals de gewone lamp, pas werkt als de motor loopt.

Ik had zelf 2 manieren in gedachte.

1 : de spanning via de accu laten komen, en deze dan via het contactslot en de lichtschakelaar naar de fitting overbrengen.

2 : De spanning gelijkrichten.

als iemand dit ooit al heeft gedaan zou ik graag weten wat je precies gedaan hebt en hoe.

als ik er eenmaal mee begin zal ik kijken of ik wat foto's kan plaatsen voor andere geïnteresseerden.

Dit is de lamp trouwens, heeft vooraan een lensje met 4 ledjes en rondom 12 ledjes, zou overeen moeten komen met een 80w lamp kwa lichtopbrengst en het was de sterkste led lamp met deze fitting die ik kon vinden.
Afbeelding
DERBI DRD RACING
Beginnende Derbi fan
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 21:26
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2014 / Honda crf 150 r/kreidler florret 1973/ Suzuki 650 enduro
Locatie: Winschoten

Re: Spanning voorlamp omschakelen naar dc spanning

Ongelezen bericht door DERBI DRD RACING »

een diodebrug maken zou wel kunnen
snipermaster45
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 20:24
Vervoersmiddel: SM-50 XRACE 2009

Re: Spanning voorlamp omschakelen naar dc spanning

Ongelezen bericht door snipermaster45 »

ga hem vandaag proberen te maken, ik zal de foto's en uitlet erbij zetten als andere mensen dit ook willen doen.
Plaats reactie