Derbi vonkt niet meer.

Algemene vragen over Derbi.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Hoi,

Mijn derbi vonkt niet meer. Dat was al eerder een x zo en toen mijn bobine+cdi vervangen. En nu weer geen vonk. Heb al nieuwe bougie geprobeerd.
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Hieronder het topic, om je ontsteking door te meten.
viewtopic.php?p=357878#p357878
Daarnaast zou er sluiting in je contactslot of je “killswitch” kunnen zitten. Dit geeft ook als resultaat dat je bougie niet vonkt.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

gpr050 schreef: za 04 jun 2022, 22:50 Hieronder het topic, om je ontsteking door te meten.
viewtopic.php?p=357878#p357878
Daarnaast zou er sluiting in je contactslot of je “killswitch” kunnen zitten. Dit geeft ook als resultaat dat je bougie niet vonkt.
Heb even gemeten en vanaf mijn bobine (?) waar de bougie kabel op moet komt maar 2.3k ohm ipv 3k of meer.
Mijn groene: geeft 0 Ohm als contact uitstaat maar als ik hem omdraai komt er een 1 verder naar links en meet ie niks (?)
Ook als ik mijn bougie dop meet is het 7k ohm ipv ~5k

Mijn pick up is goed.
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik zou beginnen met je ontsteking. De “0” in de “uit” stand klopt. Dit betekent dat de groene draad in deze stand met massa wordt verbonden en de bougie niet meer vonkt.
Vervelender is dat je een “1” meet als je het contact “aan” zet. Dit zou +/- 650 ohm moeten zijn. Een “1” geeft aan er een oneindig grote weerstand gemeten wordt, maw een breuk of onderbreking in een draad…. Dit zou betekenen dat of de groene draad of je spoel van de ontsteking kapot is.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

gpr050 schreef: zo 05 jun 2022, 18:00 Ik zou beginnen met je ontsteking. De “0” in de “uit” stand klopt. Dit betekent dat de groene draad in deze stand met massa wordt verbonden en de bougie niet meer vonkt.
Vervelender is dat je een “1” meet als je het contact “aan” zet. Dit zou +/- 650 ohm moeten zijn. Een “1” geeft aan er een oneindig grote weerstand gemeten wordt, maw een breuk of onderbreking in een draad…. Dit zou betekenen dat of de groene draad of je spoel van de ontsteking kapot is.

Ah dat is dan wel balen….hoe kan ik het beste die Groene draad checken?
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Dan zul je het vliegwiel eraf moeten halen. En de aanhechting van de groene draad op de ontstekingsspoel moeten vinden. Vaak is dat een soldeerpunt op de spoel. Als je de stekker van de groene draad losmaakt van de cdi en deze als ene meetpunt gebruikt en dat soldeerpunt als het andere meetpunt. Als je nu een “1” meet weet je dat de groene draad onderbroken is. Een kleine of “0” weerstand meeting geeft aan dat de groene draad zelf niet het probleem veroorzaakt.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

gpr050 schreef: zo 05 jun 2022, 18:29 Dan zul je het vliegwiel eraf moeten halen. En de aanhechting van de groene draad op de ontstekingsspoel moeten vinden. Vaak is dat een soldeerpunt op de spoel. Als je de stekker van de groene draad losmaakt van de cdi en deze als ene meetpunt gebruikt en dat soldeerpunt als het andere meetpunt. Als je nu een “1” meet weet je dat de groene draad onderbroken is. Een kleine of “0” weerstand meeting geeft aan dat de groene draad zelf niet het probleem veroorzaakt.
Dus vliegwiel eraf halen? Okee, zou ik morgen doen.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

gpr050 schreef: zo 05 jun 2022, 18:29 Dan zul je het vliegwiel eraf moeten halen. En de aanhechting van de groene draad op de ontstekingsspoel moeten vinden. Vaak is dat een soldeerpunt op de spoel. Als je de stekker van de groene draad losmaakt van de cdi en deze als ene meetpunt gebruikt en dat soldeerpunt als het andere meetpunt. Als je nu een “1” meet weet je dat de groene draad onderbroken is. Een kleine of “0” weerstand meeting geeft aan dat de groene draad zelf niet het probleem veroorzaakt.
Wat is dan wel het probleem als groene draad het niet is? De spoel? En moet ik dan Zwart op soldeerpunt doen en rood op groene draad?
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Daar lijkt het dan wel op.
Het maakt niet uit op welke kant je de rode of zwarte pen zet.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

gpr050 schreef: zo 05 jun 2022, 21:42 Daar lijkt het dan wel op.
Het maakt niet uit op welke kant je de rode of zwarte pen zet.
Wat als de spoel kapot is? Hele nieuwe ontsteking? Want dat zou niet heel chill zijn. Heb nog originele Leonelli ontsteking.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

gpr050 schreef: zo 05 jun 2022, 21:42 Daar lijkt het dan wel op.
Het maakt niet uit op welke kant je de rode of zwarte pen zet.
[url][/url ] https://photos.app.goo.gl/7bH7dbq6gCtoRUue7

Links is er allemaal draad los? Dus dat lijkt me het probleem? Maar hoe meet ik het nou door?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3714
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door 42 »

Zo dan...is een professionele beunhaas bezig geweest, ik zie draadbreuken, knikken in draden en een kapotte spoel geloof ik..ik zou voor een nieuwe gaan, deze is prut.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: di 07 jun 2022, 15:41 Zo dan...is een professionele beunhaas bezig geweest, ik zie draadbreuken, knikken in draden en een kapotte spoel geloof ik..ik zou voor een nieuwe gaan, deze is prut.
Wat raad je dan aan? Kijk race ontsteking leuk maar goed. Ik heb nu nog leonelli orgineel vgm ook die bobine/cdi.

Ook nog die schroeven dolgedraaid 🫠
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3714
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb weinig verstand van ontstekingen dus welke aan te raden valt weet ik niet.
Zo te zien heeft het vliegwiel de spoel geraakt, zou ik ook niet weten hoe dat kan en das wel van belang denk ik om herhaling te voorkomen.
Denk dat het vliegwiel misschien niet bij deze ontsteking hoort ofzo, andere forumleden hebben meer verstand er van, die weten vast wel wat.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi vonkt niet meer.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: di 07 jun 2022, 15:46 Ik heb weinig verstand van ontstekingen dus welke aan te raden valt weet ik niet.
Zo te zien heeft het vliegwiel de spoel geraakt, zou ik ook niet weten hoe dat kan en das wel van belang denk ik om herhaling te voorkomen.
Denk dat het vliegwiel misschien niet bij deze ontsteking hoort ofzo, andere forumleden hebben meer verstand er van, die weten vast wel wat.
Tja ik heb ook geen idee. Heel gek in ieder geval. Volgens mij is het de orginele Leonelli
Plaats reactie