Derbi Senda ombouw tot crosser
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Derbi Senda ombouw tot crosser
Ey mensen
Ben Arjan en woon in Friesland en zoals beloofd zou ik ff een project pagina aanmaken om te laten zien hoe ik een Senda ombouw tot een "crosser". Kwam hier om een vraagje te stellen betreft mijn vorkpoten, maar ja dan dit ook nog maar delen.
Mijn voornaamste hobby is stuntrijden dus daar zit mijn prioriteit ook en ik ben optijd begonnen om de Senda voor de eerst volgende brommercross klaar te krijgen. Updates zullen dus stadig zijn en niet elke dag iets nieuws of zo.
Maar ja zoals ik zei de Senda wordt omgebouw om brommercrosjes mee te doen. Dus je koopt als eerst een verrote gare Senda met een hoop leuk spul er bij:
Een of andere lompe boeren manier van een zogenoemd "pro-link" systeem. Dit werkt dus never nooit niet. Ook als je ziet hoe het gelast is ga je huilen. Nooit niet dat die de cross zou overleven.
Nou ja, nu moet er dan ook toch ook echt maar goeie onderdelen op ipv half werk. Dus met mijn vader naar een cross zaak geweest waar we dus wat sloper hebben bekeken. Waren het inprinciepe eens geworden betreft een oude kawasaki. Zou de complete achterkant overnemen met remmerij. Maar ik vond de prijs te hoog. Dus wat doe je dan? Internet opstarten, waar ik deze jonge tegen kwam voor 50 euro meer waarvoor ik anders alleen de achterkant had.
Derbi slopen
Daarna de frames wat vergelijken, balhoofd hoeken opmeten etc met het extra KTM frame dat ik er bij had gekregen:
KTM slopen
Alles moet er perfect recht in natuurlijk en we willen de Derbi zo maken dat die zoveel mogelijk de rijeigenschappen van de KTM krijgt. Natuurlijk zal dit nooit helemaal lukken. Dus mijn vader helpt mij met dit ding en maakt dus een mal voor het apparaat:
Past perfect.
Rekenen, rekenen, rekenen:
Goh deze zou je zo in de prullenbak willen gooien
Tot nu toe zijn we vooral met de mal bezig. Deze schiet aardig op en zijn er bijna klaar mee. Daarna moeten we de senda bij de voor ophanging doormidden flexen. Dan buigen we het frame 2 cm naar buiten om de achterbrug er tussen te zetten en lassen we alles weer vast.
Tot nu toe heb ik ook gewoon alle onderdelen. Mis alleen nog een nieuwe krukas met nieuwe lagers en een cilinder. Maar hou het maar in de gaten en dan zie je vanzelf wat er uit rolt . Hij is zeker weten klaar in September aangezien dan de eerste cross waar het vooral om draait dan is op Trimunt in Marum.
Ben Arjan en woon in Friesland en zoals beloofd zou ik ff een project pagina aanmaken om te laten zien hoe ik een Senda ombouw tot een "crosser". Kwam hier om een vraagje te stellen betreft mijn vorkpoten, maar ja dan dit ook nog maar delen.
Mijn voornaamste hobby is stuntrijden dus daar zit mijn prioriteit ook en ik ben optijd begonnen om de Senda voor de eerst volgende brommercross klaar te krijgen. Updates zullen dus stadig zijn en niet elke dag iets nieuws of zo.
Maar ja zoals ik zei de Senda wordt omgebouw om brommercrosjes mee te doen. Dus je koopt als eerst een verrote gare Senda met een hoop leuk spul er bij:
Een of andere lompe boeren manier van een zogenoemd "pro-link" systeem. Dit werkt dus never nooit niet. Ook als je ziet hoe het gelast is ga je huilen. Nooit niet dat die de cross zou overleven.
Nou ja, nu moet er dan ook toch ook echt maar goeie onderdelen op ipv half werk. Dus met mijn vader naar een cross zaak geweest waar we dus wat sloper hebben bekeken. Waren het inprinciepe eens geworden betreft een oude kawasaki. Zou de complete achterkant overnemen met remmerij. Maar ik vond de prijs te hoog. Dus wat doe je dan? Internet opstarten, waar ik deze jonge tegen kwam voor 50 euro meer waarvoor ik anders alleen de achterkant had.
Derbi slopen
Daarna de frames wat vergelijken, balhoofd hoeken opmeten etc met het extra KTM frame dat ik er bij had gekregen:
KTM slopen
Alles moet er perfect recht in natuurlijk en we willen de Derbi zo maken dat die zoveel mogelijk de rijeigenschappen van de KTM krijgt. Natuurlijk zal dit nooit helemaal lukken. Dus mijn vader helpt mij met dit ding en maakt dus een mal voor het apparaat:
Past perfect.
Rekenen, rekenen, rekenen:
Goh deze zou je zo in de prullenbak willen gooien
Tot nu toe zijn we vooral met de mal bezig. Deze schiet aardig op en zijn er bijna klaar mee. Daarna moeten we de senda bij de voor ophanging doormidden flexen. Dan buigen we het frame 2 cm naar buiten om de achterbrug er tussen te zetten en lassen we alles weer vast.
Tot nu toe heb ik ook gewoon alle onderdelen. Mis alleen nog een nieuwe krukas met nieuwe lagers en een cilinder. Maar hou het maar in de gaten en dan zie je vanzelf wat er uit rolt . Hij is zeker weten klaar in September aangezien dan de eerste cross waar het vooral om draait dan is op Trimunt in Marum.
- Daan22
- Pro tuner
- Berichten: 3852
- Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
- Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=8842
- Locatie: België
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Waarom lepel je het blok niet in dat KTM frame? Of mag dat niet volgens de regels?
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Zit inderdaad met de regels. Extreem klasse wordt er waarschijnlijk uitgehaald bij de cross in Trimunt, dus vandaar deze ombouw.
- Limburger
- Moderator
- Berichten: 2116
- Lid geworden op: di 14 dec 2010, 19:31
- Vervoersmiddel: -Ford Dexta 2000 eind jaren '60'
-Ford F100 1953 V8
-KTM EXC 300 1997 - Locatie: Heibloem (limbabwe)
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Haha ziet der mooi uit! Suc6
- Rikkert
- Pro tuner
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
- Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia - Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Ben benieuwd!
Gaat wel gaaf worden denk
Komen er ook crosmotor kappen op? of mag dat ook niet volgens de regels?
Gaat wel gaaf worden denk
Komen er ook crosmotor kappen op? of mag dat ook niet volgens de regels?
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Laat de voorkant gewoon derbi. Zit nog te twijfelen wat ik moet doen met het subframe. Al ik die er namelijk helemaal van af flex en een alu exemplaar van bijv een honda crosser er op doe dan is dat wel weer lichter.
Maak eerst het rijwiel gedeelte klaar dat die goed op zijn poten staat. Dan gaat die inelkaar met kappen en alles om te zien welke haakjes en oogjes er af geflext kunnen worden en dan zal ik overwegen om een ander subframe te monteren.
Komt ook nog een 2de radiateur op.
Setup wordt trouwens:
Airsal 50cc (heeel misschien gillardoni)
Doppler kruas (power 1 of iets in die trans)
16mm carb
Metrakit thrower uitlaat
HPI ontsteking
Maak eerst het rijwiel gedeelte klaar dat die goed op zijn poten staat. Dan gaat die inelkaar met kappen en alles om te zien welke haakjes en oogjes er af geflext kunnen worden en dan zal ik overwegen om een ander subframe te monteren.
Komt ook nog een 2de radiateur op.
Setup wordt trouwens:
Airsal 50cc (heeel misschien gillardoni)
Doppler kruas (power 1 of iets in die trans)
16mm carb
Metrakit thrower uitlaat
HPI ontsteking
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 261
- Lid geworden op: do 09 dec 2010, 11:03
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X Race
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
vetvet! wer ut fryslan komst fut?
-
- Pro tuner
- Berichten: 575
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:43
- Vervoersmiddel: Derbi DRD racing 2009
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
ziet er netje uit man
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Zoals ik al zei: doe rustig aan heb tot September, maar zit niet stil. Momenteel erg druk met school en stuntrijden.
Maar ik heb van de KTM de balhoofd pen er uit geperst. Die heeft mijn pa opgemeten waarna hij een mooie tekening op autocat heeft gemaakt. Hij is nu precies 1 cm korter gemaakt, schroefdraad moest daardoor ook verder naar beneden getapt worden. Tevens is er een gaatje in gemaakt aangezien mijn pa een vet nippel op de moer heeft gemaakt om dus op een simpele manier vet in het balhoofd te persen
Van te voren hadden we dus balhoofd lagers opgezocht die precies in de derbi paste zonder enige aanpassingen. De pen hebben we dus afgedraaid aan de hand van die lagers. Dus het is nu een fit alsof het origineel is. Enige wat ik moet doen is 2 bouten in de kroonplaat zetten voor een stuuraanslag.
Hier dus de aangepaste pen, die ik alweer in de KTM kroonplaat heb geperst:
Dan krijg je dit effect met de vorkpoten er in:
Achterkant hadden we er ook in gekregen. Tussen balken bij het frame weg geflext, en het frame moest iets naar buiten gebogen worden :
Achterbrug past er nu tussen, dus is het nu een kwestie van alles vast lassen:
Dit is de mal om alles goed en recht vast te lassen:
En dit kom je tegen als je de Derbi iets verder door flext zoals ik eerder vermelde. Erg triest 8P:
Nou dit was het eerst weer. Binnenkort weer verder
En ik kom trouwens uit Ureterp @ mrbanana1
Maar ik heb van de KTM de balhoofd pen er uit geperst. Die heeft mijn pa opgemeten waarna hij een mooie tekening op autocat heeft gemaakt. Hij is nu precies 1 cm korter gemaakt, schroefdraad moest daardoor ook verder naar beneden getapt worden. Tevens is er een gaatje in gemaakt aangezien mijn pa een vet nippel op de moer heeft gemaakt om dus op een simpele manier vet in het balhoofd te persen
Van te voren hadden we dus balhoofd lagers opgezocht die precies in de derbi paste zonder enige aanpassingen. De pen hebben we dus afgedraaid aan de hand van die lagers. Dus het is nu een fit alsof het origineel is. Enige wat ik moet doen is 2 bouten in de kroonplaat zetten voor een stuuraanslag.
Hier dus de aangepaste pen, die ik alweer in de KTM kroonplaat heb geperst:
Dan krijg je dit effect met de vorkpoten er in:
Achterkant hadden we er ook in gekregen. Tussen balken bij het frame weg geflext, en het frame moest iets naar buiten gebogen worden :
Achterbrug past er nu tussen, dus is het nu een kwestie van alles vast lassen:
Dit is de mal om alles goed en recht vast te lassen:
En dit kom je tegen als je de Derbi iets verder door flext zoals ik eerder vermelde. Erg triest 8P:
Nou dit was het eerst weer. Binnenkort weer verder
En ik kom trouwens uit Ureterp @ mrbanana1
- Rikkert
- Pro tuner
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
- Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia - Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Waarom heb je de passing van de achterbrug niet wat afgefreesd dan
Als je een frame gaat buigen, weet je toch dat het gaat scheuren
Als je een frame gaat buigen, weet je toch dat het gaat scheuren
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Passing van achterbrug wil ik het zelfde houden. Dit door de lagers en afdek ringen etc. En het frame is niet gescheurd. Als jij je Senda daar open flext, zie je ook dat ook dat frame daar niet is doorgelast. Dit is gewoon slechte kwaliteit van frame bouwen omdat het goedkoop moet.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 118
- Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 15:43
- Vervoersmiddel: Derbi GPR50 Racing 2006 / Piaggio Zip 2000
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Ohh, jij werkt bij boonstra toch?
Ik zag jou laatst op t industrieterein bij azeven wel oefenen;p
Reed toen op een witte zip..
Ik zag jou laatst op t industrieterein bij azeven wel oefenen;p
Reed toen op een witte zip..
GPR125 project!
-
- Schakelrijder
- Berichten: 118
- Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 15:43
- Vervoersmiddel: Derbi GPR50 Racing 2006 / Piaggio Zip 2000
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
eeeee je staat erop!
http://waldnet.nl/wn/nieuws/37082/Colon ... chten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://waldnet.nl/wn/nieuws/37082/Colon ... chten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
GPR125 project!
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 26 apr 2012, 08:37
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Leuk ding joh!!
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
baukeekuab schreef:eeeee je staat erop!
http://waldnet.nl/wn/nieuws/37082/Colon ... chten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt . Had het gezien, was een leuk dagje.
Maar weer een kleine update
Heeft ff stil gelegen doordat ik zelf het erg druk had met school en mijn pa met andere dingen. Maar nu zijn we elke dag bezig om hem op tijd af te krijgen.
Doel is om hem netjes rijdend voor de cross te zetten en na de cross bekijken we wat er eventueel nog aangepast moet worden en ga ik hem afwerken.
Op dit moment hebben we de onderkant vast van het veersysteem. Bovenkant is ook bijna klaar dus dan zit de achterbrug en de voorkant er in. Originele radiateur houden we er voor. Ding heeft nu een veerweg van 300mm.
Onderkant van de KTM dus tussen het frame laten lassen. Het overtollige metaal wordt er straks natuurlijk tussenuit geslepen.
Bovenkant hebben we 2 metalen plaatjes gemaakt. Hier leunt de veer op. Aan elke zeide lassen we vervolgens een rechte metalen plaat waar een bout met moer doorheen komt om hem uiteindelijk vast te bouten op de gelaste driehoek tussen het frame en het subframe. Waarom met bout en moer? Omdat ik anders de tank er niet in en uit kan krijgen.
Driehoek wat er tussen gelast wordt:
Me'n pa die al het metaal werk vormt en me'n maatje die wat stukjes vast pikt.
Dit was het eerst weer. Later deze week weer een update aangezien het nu als een razende gaat. Staat bijna op zijn poten .
-
- Pro tuner
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: za 17 sep 2011, 20:09
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Black Edition (Sold)
Sachs SpeedJet R (Sold),
Yamaha Aerox (Sold),
Puch Maxi Sprinter (For Sale),
Yamaha YZ250F 2004 (Sold),
Derbi DRD Racing 2008 (Sold)
Yamaha Aerox 70,
Peugeot 205 CTi,
Derbi DRD Racing 2008 Project 3x - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8087
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=13148 - Locatie: Mierlo en Leende, Noord-Brabant
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Je pakt het super aan!
Ben heel benieuwd naar het resultaat!
Ben heel benieuwd naar het resultaat!
Joep schreef:Aaah Daan kijk eens, je bent een held!
Boeki schreef:Kleine Daan is gewoon een mooiboy, dat mag ik wel.
-
- Derbi fan
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:17
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4I Stunt Bike.
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Thx .
Vergeten te vermelden trouwens, maar heeft iemand een NETTE originele carb liggen nog? 16mm is dat. Eventueel met een goede gaskabel. In de omgeving van Drachten zou perfect zijn, maar anders maar opsturen.
Vergeten te vermelden trouwens, maar heeft iemand een NETTE originele carb liggen nog? 16mm is dat. Eventueel met een goede gaskabel. In de omgeving van Drachten zou perfect zijn, maar anders maar opsturen.
-
- Pro tuner
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: za 17 sep 2011, 20:09
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Black Edition (Sold)
Sachs SpeedJet R (Sold),
Yamaha Aerox (Sold),
Puch Maxi Sprinter (For Sale),
Yamaha YZ250F 2004 (Sold),
Derbi DRD Racing 2008 (Sold)
Yamaha Aerox 70,
Peugeot 205 CTi,
Derbi DRD Racing 2008 Project 3x - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8087
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=13148 - Locatie: Mierlo en Leende, Noord-Brabant
Re: Derbi Senda ombouw tot crosser
Origineel is 14mm.
Die heb ik nog een liggen voor je.
Helemaal compleet, samen met een originele gaskabel.
Groetjes.
Die heb ik nog een liggen voor je.
Helemaal compleet, samen met een originele gaskabel.
Groetjes.
Joep schreef:Aaah Daan kijk eens, je bent een held!
Boeki schreef:Kleine Daan is gewoon een mooiboy, dat mag ik wel.