50 cc Derbi blok in race-trim

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Muziekschuur
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 11:41
Vervoersmiddel: Gpr50r 2001

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Muziekschuur »

Zou het derbi frame niet lichter zijn en dus een voordeel brengen? Of is de stijfheid van dit frame een surplus?

Van het weekend even op de (tweedehands) aangeschafte ZX-10 gereden ('89'er geloof ik) van een maat... Dat vermogen is leuk... Maar er was iets mis met 1 carburateur... Dus dat wordt een gigantische klus om al het plaatwerk weg te nemen. Ik zie wel dat dit frame een prettige toegang tot geeft...

Ik vind het wel bijzonder dat een Derbi blok de montagepunten op dezelfde plekken heeft als een Honda blok. Wow. Zou zo'n oud NSR400 frame ook werken?

En welke kuip wordt dan op deze bike gebruikt?
RvRT
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 22:37

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door RvRT »

Ik denk niet dat een Derbi rijwiel lichter is. Deze racer weegt rijklaar ca 70 kg. Z'n berijder is alleen wat lang en fors gebouwd. Daarom wegen ze samen ca 155 kg.
Dit rijwiel is puur gebouwd voor de racerij en is inderdaad super stijf en heeft een goede balhoofd hoek.
Voor en achter demping zijn compleet instelbaar met een forse radiateur en airbox.

Het Derbi blok past er niet bepaald simpel in. Kijk maar eens naar de eerste foto van het blok, vooraan in dit topic.
Het achterste ophangpunt heb ik weggefreest en er is een nieuwe op het blok gelast.
De kickstarter behuizing is weggefreest en daar is een plaatje opgelast.
Pakking aan de koppelingskant moet ik daarom zelf maken.
Onder zit een soort sub frame (cnc gefreest) voor het onderste bevestigingspunt en vooraan zitten ook 2 kleine hulpconstructie's.
Allemaal gedaan zodat het 125 Honda raceblok er zo weer terug in past.
Ik heb overigens een donor blok gehad van iemand die dit al allemaal al een keer had uitgevogeld ;)

Ik ken het nsr 400 frame niet.
Zoals gezegd dit 125 frame is door Honda niet gebouwd voor de openbare weg maar om mee te racen.
Standaard zitten er dunne glasvezel kuipen en zitje op en er zijn nog andere carbon en glasvezel kuipen te koop.
Afbeelding
Muziekschuur
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 11:41
Vervoersmiddel: Gpr50r 2001

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Muziekschuur »

Thanks voor de prachtige foto's.
RvRT
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 22:37

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door RvRT »

Dit soort foto's heb ik genoeg :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Muziekschuur
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 11:41
Vervoersmiddel: Gpr50r 2001

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Muziekschuur »

Honda NSR400 frame.... 2 takt 4 cilinder dacht ik. Giller...

Afbeelding

Afbeelding
Muziekschuur
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 11:41
Vervoersmiddel: Gpr50r 2001

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Muziekschuur »

Ik denk dan dat jouw frame toch wel een enorme verbetering laat zien ten opzichte van dit oude race frame... Wow. De tijd heeft niet stilgestaan.

En sinds ik van m'n zundapje afstapte en nu aan de derbi van mijn zoon zit te klootviolen.... Good times. Enige vind ik het jammer dat er niet overal bij de naaldlagers en kogellagers de zijafdichting niet beter is gedaan en ik mis smeernippels. Zodat je door extra te smeren je het vuil naar buiten drukt.
JB1
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 17:12
Vervoersmiddel: Honda MT5 met 110cc Malossi alles bewerkt.
Een CBR400r krot
Een CBR600F
Een dikke VTR SP1
Je zusje/zus
Een dikke negerin.

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door JB1 »

RvRT schreef:Ik denk niet dat een Derbi rijwiel lichter is. Deze racer weegt rijklaar ca 70 kg. Z'n berijder is alleen wat lang en fors gebouwd. Daarom wegen ze samen ca 155 kg.
Dit rijwiel is puur gebouwd voor de racerij en is inderdaad super stijf en heeft een goede balhoofd hoek.
Voor en achter demping zijn compleet instelbaar met een forse radiateur en airbox.

Het Derbi blok past er niet bepaald simpel in. Kijk maar eens naar de eerste foto van het blok, vooraan in dit topic.
Het achterste ophangpunt heb ik weggefreest en er is een nieuwe op het blok gelast.
De kickstarter behuizing is weggefreest en daar is een plaatje opgelast.
Pakking aan de koppelingskant moet ik daarom zelf maken.
Onder zit een soort sub frame (cnc gefreest) voor het onderste bevestigingspunt en vooraan zitten ook 2 kleine hulpconstructie's.
Allemaal gedaan zodat het 125 Honda raceblok er zo weer terug in past.
Ik heb overigens een donor blok gehad van iemand die dit al allemaal al een keer had uitgevogeld ;)

Ik ken het nsr 400 frame niet.
Zoals gezegd dit 125 frame is door Honda niet gebouwd voor de openbare weg maar om mee te racen.
Standaard zitten er dunne glasvezel kuipen en zitje op en er zijn nog andere carbon en glasvezel kuipen te koop.
Afbeelding
Geen idee of je het al hebt laten doen, maar neem eens contact op met HK om de vering op gewicht te laten zetten. (oftewel de juiste veren er in voor het gewicht van de fiets+rijder.)
Uit welk jaar komt het RS125 frame? Ik vermoed nog wel uit het superstijve tijdperk, tegenwoordig werken ze juist met flex om de achterband wat minder werk te geven (meer grip dus)

@Muziekschuur, de NSR400 was een 2 takt 3 cilinder in L-vorm. Oud frame met te veel flex en gewicht, de vering loopt ook heel erg achter op de huidige fietsen.
Mijn MT boekt je.
RvRT
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 22:37

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door RvRT »

Dit is het laatste type RS 125 wat Honda gemaakt heeft tot aan het stoppen van de 125 cc klasse. Type NX4.
Deze is van bouwjaar 2000.
De dempers zijn vorig jaar geheel nagekeken / gereviseerd door SBS suspension in Berlicum.
Zelf heb ik minder verstand van dit onderdeel. Ik houdt mij bezig met het complete tuningswerk van het blok.
Wat jij schrijft inzake gewicht coureur geloof ik zonder meer dat we daar iets uit kunnen halen. Goede tip :thumbup:
We rijden met deze temperaturen met de zachtste (Moto3) Dunlopp slicks.

Muziekschuur: een 3 cilinder 2-takt Klinkt ook heerlijk :thumbup:
En verder lekker door blijven klootviolen zoals jij schrijft :mrgreen: Zeker als je er plezier in hebt.
JB1
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 17:12
Vervoersmiddel: Honda MT5 met 110cc Malossi alles bewerkt.
Een CBR400r krot
Een CBR600F
Een dikke VTR SP1
Je zusje/zus
Een dikke negerin.

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door JB1 »

Vering is een vak apart, er is geen ideale set-up voor een baan, het is altijd een compromis voor alle bochten.
Goede vering geeft een coureur vertrouwen wat weer in snellere rondetijden resulteert, ik weet niet of je zelf rijdt of dat iemand anders rijdt.

Het frame is inderdaad van het 'stijf is goed' tijdperk, tegenwoordig word er veel meer flex toegepast. De Honda GP machines moeten na ieder weekend de achterbrug zelfs laten richten omdat ze zoveel flex hebben!
Mijn MT boekt je.
Muziekschuur
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 15 mar 2016, 11:41
Vervoersmiddel: Gpr50r 2001

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Muziekschuur »

Genieten dit draadje.... En JB1 thanks voor de info.... Ik ben 15 jaar geleden afgestapt. En een auto ingestapt na 10 jaar rijden op mijn CB750K6 die er altijd als nieuw bijstond. Heb er inmiddels 2. Met 4 in 4 uitlaten. M'n kids zijn geinteresseerd. Ergste. Een maat komt ineens de hoek om met een ZX10. Damn.... nou wil ik ook.

Vanmiddag de Derbi GPR van m'n zoon voor het eerst starten na revisie. Zou zo 80 moeten halen. Daarna gaan we wat van deze race kuip onderdelen scoren hier of daar....
RvRT
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 22:37

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door RvRT »

In dit geval betreft het geen Derbi blok maar alleen nog een, wederom extreem aangepaste, originele Derbi cilinder.
In grote lijnen is deze hetzelfde als die op het Derbi blok.
Nu staat deze echter op een Zundapp 284 blok welke we hebben voorzien van een roterende inlaat en een ingekorte slag vanwege de grotere Derbi boring.
Samen met mijn broer, die de drijvende kracht is achter dit project, zijn we al enige tijd bezig om te kijken wat er max. mogelijk is met een 50cc ééncilinder. Omdat we met een membraan versie niet verder kwamen dan ca 23 pk is deze roterende versie gemaakt en omdat de grootste tuner ooit, Jan Tiel, aangaf dat we met een roterende versie wél verder zouden komen.
Op de testbank bij PST in Geldermalsen, waar we altijd testen, is deze week het onderstaande resultaat geboekt.
Op het 2e filmpje met andere schijftimingen komen we tot 24,8 pk maar daarmee loopt het blokje over het geheel minder mooi.

https://youtu.be/6oclBeZ8UZU
https://youtu.be/oJcnaM-hB8Q
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Knissaw »

Gaz gaz, Linkerbaan :emo:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
Jolt
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4

ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400
Locatie: Nijemirdum

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Jolt »

RvRT schreef:In dit geval betreft het geen Derbi blok maar alleen nog een, wederom extreem aangepaste, originele Derbi cilinder.
In grote lijnen is deze hetzelfde als die op het Derbi blok.
Nu staat deze echter op een Zundapp 284 blok welke we hebben voorzien van een roterende inlaat en een ingekorte slag vanwege de grotere Derbi boring.
Samen met mijn broer, die de drijvende kracht is achter dit project, zijn we al enige tijd bezig om te kijken wat er max. mogelijk is met een 50cc ééncilinder. Omdat we met een membraan versie niet verder kwamen dan ca 23 pk is deze roterende versie gemaakt en omdat de grootste tuner ooit, Jan Tiel, aangaf dat we met een roterende versie wél verder zouden komen.
Op de testbank bij PST in Geldermalsen, waar we altijd testen, is deze week het onderstaande resultaat geboekt.
Op het 2e filmpje met andere schijftimingen komen we tot 24,8 pk maar daarmee loopt het blokje over het geheel minder mooi.

https://youtu.be/6oclBeZ8UZU
https://youtu.be/oJcnaM-hB8Q
machtig mooi kerel
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja :emo:
Andréltd08
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 20:19
Vervoersmiddel: derbi limited editon 2008
Locatie: ederveen

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Ongelezen bericht door Andréltd08 »

zo dit is gaaf moet ik ook kunnen :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie