Derbi GPR monster energy - finished!

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Derbi GPR monster energy - finished!

Ongelezen bericht door DaXz »

Hallo iedereen!
Allereerst wil ik even meegeven dat ik geen enkele ervaringen heb met brommers/mechanica etc.
Heb zelf men eigen brommer pas sinds enkele maanden:
Afbeelding

Hierop heb ik al volgende aangepast:
- Kleine pinkerset
- NHRC carbon bovenliggende uitlaat
- Michelin S1 voorband (110) en achterband (130 = breedste wat past :P)

Nu had men jongere broer een tijdje geleden deze brommer gekocht:
Afbeelding

Nu, vergis u niet, deze is op de dag van vandaag niet echt hetzelfde meer als op de foto…
Toen men broer deze derbi ging ophalen heeft de vorige eigenaar gezegd dat er een nieuwe cilinder en piston op steekt. Bij het naar huis rijden heeft men broer echter de limiet getest (70km/u) waarop jullie wel het vervolg van het verhaaltje kunnen raden…
Niet enkel een vastgelopen piston maar zelfs de krukasarm volledig scheef geslagen, pistonbrokken tot in de carterdeksels en uitlaat gevonden! Oja, en van de naaldlager heb ik enkel nog enkele naalden terug gevonden!
Eerste wat we deden was hem laten ophalen door een Derbi-garage en gevraagd een bestek op maken hoeveel de herstelling zou kosten. Hier kwam men tot een rekening van tegen de 1200€ aan onderdelen, excl. werkuren. Daar die mensen dan maar vriendelijk bedankt voor bewezen diensten en de brommer (volledig in stukken gehaald door garagist, moesten we trouwens werkuren voor betalen!) terug naar huis gebracht.
Eens thuis kwam deze in een kot terrecht in onze tuin. Maar ik kon het niet over men hart krijgen deze brommer als pert-total op de vuilbak te gooien. Vandaar dat ik en men vader deze willen proberen terug op te lappen met een zo laag mogelijk budget. D.w.z. herstellen wat te herstellen valt en vervangen wat kapot is met aftermarket stukken. Ik vind namelijk de originele Derbi onderdelen VEEL te duur voor wat het is. Verder wil ik deze brommer volledig standaard laten, dus begrensd op 50km/u aangezien deze waarschijnlijk na herstelling verkocht zal worden.
Zoals eerder gezegd ken ik niets van 2 takt en leer ik enorm bij tijdens dit opknapprojectje. Maar bij vragen of problemen hoop ik zeker beroep te kunnen doen op dit forum. Tevens zal ik af en toe eens een update geven met foto’s en wat ik al heb gedaan. Oja, ik heb de werkplaatshandleiding voor de derbi GPR ergens op internet gevonden en laten afdrukken. Deze zal ik als leidraad gebruiken om alle onderdelen te kunnen checken op slijtage en hoe men bepaalde zaken monteert/demonteert.
1e wat ik heb gedaan is de motorblok (of wat ervan over schiet) uit het frame halen. Dit was niet gemakkelijk om in je eentje te doen :D
Afbeelding

Dan ben ik begonnen met de motorblok uit elkaar te halen (aangezien het toen nog koud was leek dat mij een goed idee).
Hier ben ik een Stage6 membraan tegengekomen in goede staat. Volgens de handleiding zouden de drukveren van de koppelingsplaten max. 30mm mogen zijn en de mijn zijn 32mm.. Moet ik deze dan vervangen?

Hierna ben ik beetje met beetje ook andere onderdelen van de brommer gehaald en volledig gekuist en gecheckt (en echt elk vijsje losgemaakt…het zijn er VEEL :P)

Uitlaat is een Ninja carbon, waarvan ik de voordemper volledig glad heb geschuurd om daarna te overschilderen met hittebestendige motip-spuitbus. Ben er nog niet uit om zilver of zwart te gebruiken..

Kont van de brommer losgehaald en volledig gekuist.

Verleden weekend de kabelboom zo goed als volledig losgehaald om het kader te beginnen poetsen. Ik kan maar niet begrijpen hoe vuil iemand zijn brommer kan laten worden.. dit wordt zeker nog enkele weken kuisen… :/ Eerst met schroevendraaier meeste vuil eraf geschraapt, dan met tandenborstel en petrol alle aangekoekte vet losweken, dan met de hogedrukspuit het meeste eraf halen en tot slot met water en zeep wassen.
Afbeelding

Update comming soon! :)
Laatst gewijzigd door DaXz op za 08 jun 2013, 23:03, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Daan »

Hahaha die drijfstang :lol: Wel duur grapje helaas :eerie:

30mm is de servicelimiet, als ze dus 29 of 28mm zijn dan moet je ze vervangen, als ze langer zijn is er niets aan de hand.
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Boeki »

Als ze 27mm zijn moet je ze ook vervangen.

Zonde man, zoiets. Waarom gaat je broertje niet lekker rijden als hij opgeknapt is? Is hij er klaar mee?
De oude eigenaar nog aangesproken/mee laten betalen?
Open the Throttle and Smile
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Daan »

Boeki schreef:Als ze 27mm zijn moet je ze ook vervangen.

Zonde man, zoiets. Waarom gaat je broertje niet lekker rijden als hij opgeknapt is? Is hij er klaar mee?
De oude eigenaar nog aangesproken/mee laten betalen?
Ja captain obivous :lol:
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

Tot nu toe heb ik zowiso al nodig:
- nieuwe krukas, keerringen en lagers
- nieuwe cilinder, cilinderkop en piston
- nieuwe pakkingen

Is het best om gewoon een low-budget nieuwe krukas en cilinder te kopen of is het beter om een heel blok 2de hands te kopen?
Ik zag 2de hands originele krukassen voor 20€ terwijl de goedkoopste nieuwe krukas iets van 80€ kost voor een Conti. Wat is het beste?
oh ja, Derbi is van 2004, dus ik vermoed dat dit een OT blok is euro 2?
Daan schreef:Hahaha die drijfstang :lol: Wel duur grapje helaas :eerie:

30mm is de servicelimiet, als ze dus 29 of 28mm zijn dan moet je ze vervangen, als ze langer zijn is er niets aan de hand.
Dan bespaar ik dus al de volle 15€ voor nieuwe drukveren! :happy:
Boeki schreef:Als ze 27mm zijn moet je ze ook vervangen.

Zonde man, zoiets. Waarom gaat je broertje niet lekker rijden als hij opgeknapt is? Is hij er klaar mee?
De oude eigenaar nog aangesproken/mee laten betalen?
Wel de vorige eigenaar heeft hem duidelijk gezegd dat er een nieuwe cilinder opstond, dus is het mijn broer zijn fout van door te trekken... :) De derbi heeft hij doorverkocht aan men ouders omdat hij geld nodig had om zijn mbk nitro te kopen. Ik steek er vrijwillig men tijd in om te kunnen bijleren zonder hieraan geld uit te geven (men ouders betalen alle nodige stukken). De bedoeling is om hem werkend te krijgen en te verkopen. Ikzelf hou meer van 4takt, tenzei ik me tegen dan bedenk natuurlijk. :P
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Boeki »

Daan schreef:
Boeki schreef:Als ze 27mm zijn moet je ze ook vervangen.

Zonde man, zoiets. Waarom gaat je broertje niet lekker rijden als hij opgeknapt is? Is hij er klaar mee?
De oude eigenaar nog aangesproken/mee laten betalen?
Ja captain obivous :lol:
Sarcasm, ftw. :emo:
Open the Throttle and Smile
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Daan »

Is een OT GPR blok. Dat is een andere krukas, let daar dus goed op. Je kunt dan voor een rito gaan, goedkoop en gewoon goed spul:

http://josdijkman.nl/shop/index.php?act ... ductId=102" onclick="window.open(this.href);return false;
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

Daan schreef:Is een OT GPR blok. Dat is een andere krukas, let daar dus goed op. Je kunt dan voor een rito gaan, goedkoop en gewoon goed spul:

http://josdijkman.nl/shop/index.php?act ... ductId=102" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben eens gaan kijken en deze rito krukas kost wel al 100€..
Heb echter iets anders gevonden op dezelfde website, is dit goed? Bevat alles wat ik eigenlijk nodig heb om men blok terug werkend te krijgen :)
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=9853" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Rikkert »

Dat is wel een goede set. Goede cilinder ook, maar wel minder trekkracht als originele cilinder.
Maar dit is wel een aanrader :) Deze cilinders gaan echt heel lang mee!!
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
baukeekuab
Schakelrijder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 15:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR50 Racing 2006 / Piaggio Zip 2000

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door baukeekuab »

Ja maar wel OT..
En in die gpr zit een NT blok?

http://www.gearparts24.de/tuningkit-gea ... a4614.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier heb je ook alles wel, gaat ie aardig hard ook nog (A)
GPR125 project!
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Daan »

Past niet en is OT. Voor OT gpr heb je een andere krukas nodig. Die is niet conisch
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

Ik kan nu even niet meer volgen..
Heb eens men motorblok nader bekeken en weet nu echt niet meer of deze OT of NT is..
- koppelingsdeksel => OT
- KVS slang wordt boven cilinderkop aangesloten => NT
- Krukas is conisch aan beide kanten => NT
- carbu is del'orto 17,5mm => NT
- serienummer op carter: EBS050 H280644 => OT of NT?

Die kit noemt 'revisieset derbi OT' maar de afbeelding is toch duidelijk voor NT?
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=9853" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door DaXz op zo 06 mei 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Daan »

Je hebt 2 OT blokken. Een is Senda : EBE050 en een is GPR EBS050. Bij GPR (EBS050) zit er een andere kurkas in als bij Senda (EBE050). Hier moet je dus goed opletten.

Een GPR blok heeft een andere schakelwals en een balansas (zorgt voor minder trillingen). Door de balansas is er dus een andere krukas nodig.

De krukas die in die revisieset zit is voor Senda en past dus niet in je GPR blok. Die rito die ik stuurde is dan het beste alternatief.

Dit is een OT GPR Krukas EBS050

Afbeelding

En dit is een OT Senda Krukas EBE050

Afbeelding

Ik hoop dat het duidelijk is?
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

Ja bedankt voor de uitleg! :happy:
Heb eens gaan zien naar de kapotte krukas en deze is inderdaad zoals de eerste foto van u. 1 kant conisch en andere kant met trapjes.

Wel stom dat ik dan niet deze goede deal kan kopen :(
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Daan »

Misschien als je ze mailt
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

Heb eens via de website van josdijkman opgezocht wat ik allemaal nodig heb om de derbi volledig in orde te krijgen. Hieronder even een lijst met wat ik (tot nu) al moet kopen:
- complete revisieset derbi OT (cilinder, cilinderkop, piston, pakkingen, keeringen, lagers, krukas en bougie)
- temperatuursensor
- thermostaat + thermostaatmoer
- kettingscherm -> is de GPR NT versie hetzelfde als OT?
- rechter stuurhelft -> is de GPR NT versie hetzelfde als OT?
- cilindertapeindset + 3D moeren
- koppelingshevel op blok
- koppelingsveerbout + schijf
- naaldlager koppelingsdrukstift
- remvloeistoftank achterrem
- remhendel + koppelingshendel
- uitlaatveertjes (2x)
- accu gel 4A

en de vloeistoffen:
- Motip hittebestendig zwart
- Castrol TTS (Power RS) 1l
- Silkolene remolie 250ml
- Putoline GP10 versnellingsbakolie 1l
- Putoline koelvloeistof 1l

TOTAAL kostenplaatje: 337,24€ (verzendkosten naar belgie gratis vanaf 300€)

Als ik enkel koop wat echt kapot is of verdwenen kom ik op 249,39€ (incl. 15€ verzendkosten).
- alle vloeistoffen
- complete revisieset derbi OT
- thermostaat + thermostaatmoer
- koppelingsveerbout + schijf
- naaldlager koppelingsdrukstift
- uitlaatveertjes (2x)

Ben er dus nog niet uit wat ik ga doen.. misschien best wachten tot ik heel de brommer uit elkaar heb zodat ik alles in 1x kan bestellen.
D-Evo
Pro tuner
Berichten: 3272
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 12:07
Vervoersmiddel: Peugeot 107
Locatie: Meppel.

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door D-Evo »

Dat is inderdaad slimmer zo kom je niet met onverwachte kosten.
Afbeelding
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

kleine update:
- kader, achterbrug, subframe en achterveer volledig proper en gemonteerd
- voetsteunen en rempomp/remreservoir volledig proper en gemonteerd
- staartframe met oliereservoir, lichten, bovenkap en underseat volledig proper en gemonteerd

dit weekend nog te doen:
- kabelboom met elektrische componenten kuisen + herstellen
- velgen voor + achter kuisen (suuuuper vuil..)
Afbeelding
- remklauwen en remschijven voor + achter kuisen
- tandwiel achter kuisen
- luchtfilterdoos kuisen en herstellen (bevestigingsbeugel is afgebroken)
- waterkoeler + reservoir kuisen

wat nog gedaan moet worden:
- volledig voorste gedeelte uit elkaar halen, kuisen en herstellen wat kapot is. (voorvork, voorkappen, lichten, teller, stuur,...)
- motorblok herstellen
- uitlaat opschuren + spuiten met hittebestendige verf
- alle overige kappen kuisen
- kettingscherm zelf maken

enkele vragen:
- Is het normaal dat er maar een miserabel stukje filter in de gigantische filterdoos zit?
- Mag de waterkoeler gespoten worden met motip hittebestendige verf?
- Kan men de darm van waterkoeling aansluiten op de cilinderkop zonder gebruik van een thermostaat?
- Is het normaal dat de achterbrug 20° soepel beweegt en voor de rest stroef gaat?
- Ik heb met de hand de achterbrug iets meer naar links op de as kunnen duwen zodat deze iets soepeler is als ervoor. Is het normaal dat er een paar mm speling zit op de bevestiging van achterbrug op frame?
DaXz
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 15:57
Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Locatie: Leuven

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door DaXz »

kleine update:
- voorste gedeelte volledig uit elkaar gehaald en gekuist.
- kabelboom met elektrische componenten gekuist + hersteld
- velgen en banden gekuist
- remschijven, remklauwen en tandwiel gekuist
- achterwiel terug gemonteerd
- elektriek aangesloten

Heb eens batterij aangesloten om te zien of ik tot nu goed bezig ben en krijg controlelampje van oliepeil (logisch, er zit geen olie in het reservoir) en als ik pinkers gebruik zie ik ook het controlelampje branden. Voor de rest zag ik niets, maar dit zal wel zijn omdat de batterij volledig plat is.

enkele vragen:
- batterij geeft 7,5V i.p.v. 12V.. Is deze kapot of zou ik hem nog kunnen herladen?
- Kan men de darm van waterkoeling aansluiten op de cilinderkop zonder gebruik van een thermostaat?
- moet er enige vorm van smering aangebracht worden op de as van voorwiel/achterwiel?

Hoe hij er nu bij staat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Derbi GPR monster energy

Ongelezen bericht door Rikkert »

Ja je wielassen beetje lagervet op doen.

Gel accu kopen. Gaan heel lang mee!

En ja je kan je thermostaat er gewoon uit laten ;)
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Plaats reactie