Allereerst wil ik even meegeven dat ik geen enkele ervaringen heb met brommers/mechanica etc.
Heb zelf men eigen brommer pas sinds enkele maanden:
![Afbeelding](http://img824.imageshack.us/img824/4596/imag0032kq.jpg)
Hierop heb ik al volgende aangepast:
- Kleine pinkerset
- NHRC carbon bovenliggende uitlaat
- Michelin S1 voorband (110) en achterband (130 = breedste wat past
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nu had men jongere broer een tijdje geleden deze brommer gekocht:
![Afbeelding](http://img805.imageshack.us/img805/3654/37667822291276902291308.jpg)
Nu, vergis u niet, deze is op de dag van vandaag niet echt hetzelfde meer als op de foto…
Toen men broer deze derbi ging ophalen heeft de vorige eigenaar gezegd dat er een nieuwe cilinder en piston op steekt. Bij het naar huis rijden heeft men broer echter de limiet getest (70km/u) waarop jullie wel het vervolg van het verhaaltje kunnen raden…
Niet enkel een vastgelopen piston maar zelfs de krukasarm volledig scheef geslagen, pistonbrokken tot in de carterdeksels en uitlaat gevonden! Oja, en van de naaldlager heb ik enkel nog enkele naalden terug gevonden!
Eerste wat we deden was hem laten ophalen door een Derbi-garage en gevraagd een bestek op maken hoeveel de herstelling zou kosten. Hier kwam men tot een rekening van tegen de 1200€ aan onderdelen, excl. werkuren. Daar die mensen dan maar vriendelijk bedankt voor bewezen diensten en de brommer (volledig in stukken gehaald door garagist, moesten we trouwens werkuren voor betalen!) terug naar huis gebracht.
Eens thuis kwam deze in een kot terrecht in onze tuin. Maar ik kon het niet over men hart krijgen deze brommer als pert-total op de vuilbak te gooien. Vandaar dat ik en men vader deze willen proberen terug op te lappen met een zo laag mogelijk budget. D.w.z. herstellen wat te herstellen valt en vervangen wat kapot is met aftermarket stukken. Ik vind namelijk de originele Derbi onderdelen VEEL te duur voor wat het is. Verder wil ik deze brommer volledig standaard laten, dus begrensd op 50km/u aangezien deze waarschijnlijk na herstelling verkocht zal worden.
Zoals eerder gezegd ken ik niets van 2 takt en leer ik enorm bij tijdens dit opknapprojectje. Maar bij vragen of problemen hoop ik zeker beroep te kunnen doen op dit forum. Tevens zal ik af en toe eens een update geven met foto’s en wat ik al heb gedaan. Oja, ik heb de werkplaatshandleiding voor de derbi GPR ergens op internet gevonden en laten afdrukken. Deze zal ik als leidraad gebruiken om alle onderdelen te kunnen checken op slijtage en hoe men bepaalde zaken monteert/demonteert.
1e wat ik heb gedaan is de motorblok (of wat ervan over schiet) uit het frame halen. Dit was niet gemakkelijk om in je eentje te doen
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Afbeelding](http://img825.imageshack.us/img825/2161/dscf0177vi.jpg)
Dan ben ik begonnen met de motorblok uit elkaar te halen (aangezien het toen nog koud was leek dat mij een goed idee).
Hier ben ik een Stage6 membraan tegengekomen in goede staat. Volgens de handleiding zouden de drukveren van de koppelingsplaten max. 30mm mogen zijn en de mijn zijn 32mm.. Moet ik deze dan vervangen?
Hierna ben ik beetje met beetje ook andere onderdelen van de brommer gehaald en volledig gekuist en gecheckt (en echt elk vijsje losgemaakt…het zijn er VEEL
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Uitlaat is een Ninja carbon, waarvan ik de voordemper volledig glad heb geschuurd om daarna te overschilderen met hittebestendige motip-spuitbus. Ben er nog niet uit om zilver of zwart te gebruiken..
Kont van de brommer losgehaald en volledig gekuist.
Verleden weekend de kabelboom zo goed als volledig losgehaald om het kader te beginnen poetsen. Ik kan maar niet begrijpen hoe vuil iemand zijn brommer kan laten worden.. dit wordt zeker nog enkele weken kuisen… :/ Eerst met schroevendraaier meeste vuil eraf geschraapt, dan met tandenborstel en petrol alle aangekoekte vet losweken, dan met de hogedrukspuit het meeste eraf halen en tot slot met water en zeep wassen.
![Afbeelding](http://img29.imageshack.us/img29/6994/dscf0222r.jpg)
Update comming soon!
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)